نمي مبيعاتك على جوميا بــ٩ ممارسات بسيطة

 إتأكد دايما إن منتجاتك الأكثر مبيعا عندك منها مخزون و بأحسن سعر  ممكن عشان متفوتش أي فرصة بيع

إتأكد من تلبية طلباتك بشكل صحيح و في الوقت المناسب -تجربة التسوق الجيدة بتشجع العميل على العودة

إسأل ٣ أسئلة و إنت بتجهز أي عرض على منتج

المنتج معروض عندي فقط ولا في أكثر من مكان؟

لو المنتج معروض في أكثر مكان, هل عندي أحسن سعر؟

لو المنتج غير خاضع للمنافسة على السعر -بعض منتجات الأزياء و منتجات أخرى لا مجال لمقارنتها بمثيلتها- هل العرض بيمثل أفضل قيمة للعميل؟

إتأكد إن المنتجات اللي بتعرضها مناسبة للموسم و ملائمة لإحتياجات العملاء

عشان تعرف أكثر عن إحتياجات العملاء و المنتجات المناسبة لكل موسم\شهر تابع بريدك الإلكتروني المسجل على حسابك بجوميا و إحضر إجتماعنا الشهري الأونلاين الي بيحتوي على تفاصيل أكثر عن إحتياجات العملاء و الحملات التسويقية من جوميا و هتلاقي دعوة الحضور بتوصلك على البريد الإكتروني المسجل بحسابك على جوميا

إتأكد من تسويق منتجاتك بشكل مستمر

إشترك في حملات وأنشطة جوميا التسويقية عن طريق دعوات المشاركة اللي بتوصلك على بريدك الإكتروني المسجل بحساب متجرك على جوميا

إشترك في أنشطة جوميا الدورية مثل مبادرة التسويق المشترك و خاصية ملخص العروض و الأخبار على تطبيق جوميا عشان تقدر توفر زيارات أكثر على متجرك مباشرة -الدعوة هتوصلك على بريدك الإكتروني المسجل بحساب متجرك على جوميا كل إسبوع

إتأكد من الإحتفاظ بمواد تغليف إضافية للإستفادة من أي طلبات غير متوقع تلقيها

التسوق عبر الإنترنت بينمو كل يوم و الإرتفاع المفاجئ لحجم الطلب على سلعة وارد و متكرر

٢٥٪ إضافية من مخزونك لمواد التغليف يعتبر منسوب ملائم

و لتعليمات تغليف المنتجات الخاصة بجوميا إضغط هنا

المحتوى الجيد هو أول خطوة تجاة كسب ثقة العميل, كل ما كان ممثل لمنتجك بشكل أحسن كل ما قرار الشراء بيكون اسهل إتخاذه

أسم المنتج و الماركة لازم يكونوا دقيقين و متواجدين بالعربي و الإنجليزي

الصور, الوصف و خصائص المنتج لازم تكون مطابقة للمنتج الواقعي ١٠٠٪ و كل ما كان الوصف و التفاصيل و الخصائص أوضح كل ما كان أفضل

المنتجات المعروضة لازم تكون متسقة مع أحكام المحتوى على موقع جوميا هنا

 

إستعين بدليل البائع على حساب متجرك الإكتروني من هنا لقرارات أسهل و أسرع لتحسين عروض منتجاتك

-:دليل البائع خاصية بتوفرلك توصيات و نصائح على

تسعير المنتجات

مستويات المخزون

محتوى المنتجات

قابلية المنتجات لإستثمار الدعاية المدفوعة بها

لتحقيق أقصى قدر من أدائك التجاري اتبع نصائح التلبية التالية

ضيف مخزون لمنتجاتك فقط في حالة وجود المخزون المادي لديك

المنتج المعروض على متجرك لازم يكون مطابق تماما للمنتج المشحون للعميل ١٠٠٪  ومطابق لمعايير جوميا للجودة الموجودة هنا

إفحص منتجاتك قبل تغليفها و شحنها للتأكد من عدم وجود منتجات تالفه, غير مطابقة للطلب أو منتهية الصلاحية في حال وجود تاريخ صلاحية

إفحص مخزون منتجاتك بشكل دوري عشان تقدر تفرز كل المنتجات التالفة أو منتهية الصلاحية أو المفقودة للححفاظ على مخزون سليم و دقيق